Pankkiyhteysohjelma
Pankkiyhteysohjelmaa varten tarvitset pankista tarvittavat salasanat,
asiakastunnukset ja ns. siirtoavaimet. Lisätietoja pankkiyhteysohjelmassa
on myös kohdissa:
virhetilanteet
Testitunnukset
Pankkiyhteysohjelmaa on syytä testata ensin testitunnuksilla. Ohessa on
esim. Nordean testitunnukset, joilla voit kokeilla laskujen maksua ja
tiliotteiden hakua. Älä kokeile tiliotteiden hakua oikeilla tunnuksilla,
sillä pankkisysteemit eivät sovellu hyvin (tiliotteita ei ehkä voi hakea
uudestaan samalla viikolla).
Testitunnuksen siirtoavaimet voi syöttää painamalla nappia Uudet
siirtoavaimet ja antamalla oheiset tiedot:
Pankkiyhteysohjelmaan on annettava eri kenttiin oikeat tiedot. Kun nämä
alkuasetukset on valmiit voit kokeilla laskun maksamista tms..
Et pääse pankkiohjelmaan sisälle?
Pankkiyhteysohjelma kysyy heti aluksi salasanaa kun päävalikossa painat
nappia Pankkiyhteys. Ensimmäisellä kerralla anna joku sopiva
salasana. Ohjelma käyttää sitä jatkossa. Jos annoit salasanan ja olet nyt
sen unohtanut pankkiyhteysohjelmaan ei päästä. Tällöin toimi seuraavasti:
-
Päävalikossa paina nappia Asetukset ja tiedostot ja siellä
nappia Poista tiedosto.
-
Ohjelma kysyy tiedostonimeä, anna VAKIO.PAN ja paina OK/Kyllä.
Pankkiohjelman kentät
ja napit
Ohjelmisto
Tähän laitetaan jokin tieto pankkiohjelmasta. Voit laittaa esim.
Datamike.
Pankkitunnus, Rahalaitos -nappi, Versio
Tähän laitetaan pankkitunnus. Tämän tiedon saat pankista. Jos et tiedä
pankkitunnusta paina nappia Rahalaitos, jolloin esiin tulee
valikko, josta voit valita sopivan rahalaitoksen. Tällöin ohjelma myös
laittaa sopivan tunnisteen tai numerosarjan Pankkitunnus -kentään.
Yleensä pankkitunnus on mukana myös niissä papereissa, joissa kerrotaan
mm. siirtoavaimet. Esim. OKOlla pankkitunnus on 001999207. Tämä on
kuitenkin voinut muuttua joten tarkista asia vielä OKOlta.
Versio on yleensä 110. OKOlla se on 120. Nappia Rahalaitos
painamalla ohjelma täyttää tämän kohdan. Samoin ohjelma täyttä napin
viereen sopivan numeron (1=Nordea, 2=OKO, jne.).
Asiakastunnus
Asiakastunnuksen saat myös pankista tai rahalaitoksesta. OKOlla
Asiakastunnus on Käyttäjätunnus Säästöpankilla ja Aktialla
se on Linjatunnus. Nordealla vastaava on Solo
asiakasnumero. Jotkut pankit (esim. Nordea) saattavat ilmoittaa
asiakastunnuksen ilman numeroetuliitettä, joka on 9991 ja nollia niin,
että asiakastunnuksesta tulee 17 merkkiä pitkä. Nordealla siis
asiakastunnus 1234 ilmoitetaan (ei tosin aina) 99910000000001234.
Siirtoavaimen sukupolvi, Käyttöavaimen sukupolvi, Aseta
sukupolvet -nappi
Kun pankkiyhteysohjelma otetaan käyttöön ensi kerrän tämä on nolla.
ohjelman käytön aikana pankki saattaa automaattisesti muuttaa näitä
numeroita. Pankki voi myös postitse toimittaa ilmoituksen, että näitä tai
toista pitää muuttaa. Toimi silloin pankin ohjeiden mukaan.
Useimmiten sukupolvien vaihtuminen on automaattista ja käyttäjän ei
tarvitse puuttua siihen.
Aseta sukupolvet nappia painamalla voit nollata sukupolvet. Esiin
tulee valikko, josta valitse Nollaa sukupolvet ja paina OK. Tätä
nappia käytetään oikeastaan silloin kun pankkiyhteyssukupolvet ovat
jääneet jälkeen ja kaikkii täytyy aloittaa alusta. Valikossa on myös
muita kohtia. Näitä käytetään harvoin ja silloinkin neuvonnasta erikseen
saatujen ohjeiden mukaan.
Tilinumero -nappi
Tilinumero annetaan nollilla keskeltä topattuna. Laita tilinumero esim.
123-456 ja paina sitten Tilinumero -nappia. Ohjelma muuttaa sen
12300000000456. OKOlla laitetaan poikkeuksellisesti topattuna esim.
seuraavasti: tili 5234-1678 laitetaan 52340010000678.
Ulkom. -asiakasno
Tähän laitetaan ulkomaan maksujen asiakasnumero. Tätä käytetään enään
harvoin kun laskutus on EU:ssa stardardoitu muuten.
Y:
Tähän laitetaan Y-tunnus. Nordealla saatetaan laittaa kohtaan Y:
ns. Liiketunnus tai Palvelutunnus. Osuuspankilla
maksatustunnus on Datamiken Y: -tunnus.
Puhelin
Tähän laitetaan pankin modeemivälitteisen pankkiyhteyden numero. Pankit
ovat luopuneet modeemivälitteisesti pankkiyhteydestä, joten tällä
kentällä ei ole enää suurta merkitystä.
Ulkom. -asiakasnumero
Mikäli lähetät ulkomaanlaskuja laita sopiva asiakasnumero tähän.
Perinteiset ulkomaanmaksut jäävät pois SEPA systeemin astuessa voimaan.
Uudet siirtoavaimet -nappi
Tästä voidaan antaa siirtovaimet, jotka pankki lähettää sinulle. Ohjelma
kysyy ensin Siirtoavain 1:n ja sitten 2:n. Näistä ohjelma laskee
erityiset tunnisteet Avaintarkiste ja Käyttöavain, jotka
näkyvät napin alla. Jos siirtoavaimet ovat annettu oikein nämä vastaavat
pankista saatuja vastaavia numeroita. Tunnisteet Avaintarkiste ja
Käyttöavain tulevat yleensä pankista siirtoavain -paperien mukana.
Tietoliikkenne -nappi
Tällä voidaan asettaa erityisiä tietoliikenneasetuksia. Käytä tätä nappia
jos saat siihen ohjeet erikseen neuvonnasta.
Valikko Verkko pankkiyhteys (ADSL, ISDN ym.)
Valitse tästä valikosta kohta Verkko pankkiyhteys (ADSL, ISDN
ym.). Yleensä se on valittu jo valmiiksi. Valikossa on muitakin
kohtia mm. modeemivälitteinen pakkiyhteys, mutta ne eivät ole enää
käytössä pankeilla.
Tee uusi lasku -nappi
Tällä voidaan tehdä uusi lasku. Tästä tarkemmin jäljempänä olevissa
esimerkeissä.
Tallenna tiedot -nappi
Annettuasi pankkiyhteysohjelman tiedot (eri kentät ja siirtoavaimet) voit
tallentaa ne tällä napilla. Anna sopiva tiedostonimi ja laita
tiedostoliitteeksi ”.PAN”. Esim. anna pankki.pan tms.. Kun
poistut pankkiyhteysohjelmasta ohjelma tallentaa käsillä olleet tiedot
VAKIO.PAN -nimiseen tiedostoon lisäksi.
Valitse tiedot -nappi
Tällä napilla voit hakea käsille aiemmin tallentamasi tiedot.
Viestit -nappi
Tällä napilla voi avata jonkin viestitiedoston, joka on muodostunut kun
pankkyhteysohjelmaa käytetään. Erilaisia viestitiedostoja on mm.:/p>
-
ASIAKAS
Kun pankkiyhteysohjelmalla aletaan avaamaan yhteyttä pankkiin ohjelma
muodostaa ASIAKAS -nimisen tiedoston, jossa on lähettäjän tietoja
salattuna.
-
KUITTAUS
Kun yhteys pankkiin on avattu ohhelma vastaanottaa pankista usein
erilaisia kuittaus -sanomia. Ne tallentuvat KUITTAUS -nimiseen
tiedostoon. Joillakin pankeilla kuittaus-sanoma tallentuu esim.
ASKUITTA tai KYSYMYS -nimisen tiedostoon. Yleensä kuittaussamoma
sisältään jonkin luettavan tekstin esim. siitä miksi yhteys katkeaa.
Katso tällöin rivin lopusta jos siellä on esim. selväkielistä tekstiä
Aikaleima on käytetty tms. tai Esisanoma virheellinen.
Lähetä/hae pankkiaineisto -nappi, Keskeytä pankkiyhteys
-nappi
Lähetä ... -napilla käynnistetetään/aloitetaan pankkiaineiston
lähettäminen tai hakeminen. Tästä tarkemmin jäljempänä olevissa
esimerkeissä.
Keskeytä ... -nappi keskeyttää meneillään olevan lähetyksen.
Lopeta (esc) -nappi
Painamalla tätä nappia palataan takaisin päävalikkoon. Myös Esc
-nappi tekee saman asian.
Rastikohdat
Käyttäjä voi rastittaa useamman kahdan. Samalla voidaan esim. hakea
viitetietoja ja lähettää laskuja.
Hae viitetiedot – rastikohta
Mikäli tämä on ruksattu ohjelma hakee viitetiedot pankista kun painat
nappia Lähetä/hae pankkiaineisto. Nykyään viitetiedot sisältävät
tarkimman listan tilille saapuneista tapahtumista.
Hae päivän tapahtumat -rastikohta ja Päivän tapahtumat
-nappi
Joistakin pankeista voi hakea luettavan tekstitiedoston päivän
tapahtumista. Kun tiedot on haettu painamalla nappia Päivän
tapahtumat voidaan katsoa mitä on tullut.
Lähetä laskut -rastikohta ja Lähetä ulkomaanmaksut
-rastikohta, Eränumero kenttä
Kun tämä on ruksattu ohjelmalähettää aiemmin tekemäsi laskun. Laskun
teosta tarkemmin jäljempänä. Ohjelma muodostaa itse eränumeron kotimaan
laskujen osalta. Numero kasvaa joka yhteyskeralla. Eränumero ei saa olla
sama kahden lähetyksen välillä.
Hae tiliotteet -rastikohta ja tiedostoon kenttä
Mikäli tämä on ruksattu ohjelma hakee tiliotetiedot pankista kun painat
nappia Lähetä/hae pankkiaineisto. Nykyään tiliotetiedot eivät
sisällä kovin tarkkoja tietoja maksutapahtumista.
Tiedot tallentuvat viereisessä kentässä olevaan tekstitiedostoon. Yleensä
tiedostonimi voi olla esim. tiliot.psp. Viereisellä T-napilla
voidaan katsoa mitä tiedostossa on.
Esimerkki: laskujen
maksaminen Datamiken pankkiyhteysohjelmalla
Sinulla on pari laskua, jotka haluat maksaa Datamiken
laskutus/pankkiyhteysohjelmalla (Huom! Datamike On-line helpissä on lisää
yksityiskohtia laskun tekemisestä). Lasku voidaan tehdä kahdella tavalla:
Tapa 1 - Lasku tehdään
Pankkiyhteysohjelmassa
Laskun/maksun voi kirjoittaa seuraavasti:
-
Datamiken päävalikossa paina nappia Pankkiyhteys. Ohjelma
kysyy salasanaa, jonka annat. Kuvaruutun tulee pankkiyhteysohjelma.
-
Paina nappia Tee uusi lasku. Esiin tulee ikkuna, jossa ohjelma
kysyy laskusta summan, tilinumeron, viitenumeron, jne.. Anna nämä
tiedot.
Huom! Ikkunassa on eri nappeja, joilla voit hakea ja tallentaa
tilinumeroita ja osoitetietoja. Lisäksi voit viivakynälukijalla lukea
laskutiedot (nappi Lue viivakoodilukijalla tiedot).
Mikäli annat oman viitenumeron ja haluat laskea siihen viitenumeron
tarkistenumeron klikkaa viitenumerokentän pistenappia.
-
Kun tiedot on annettu paina OK. Esiin tulee Maksatus ikkuna,
jossa paina Ok – hyväksy.
Ikkunassa on nappi Katso aineistoa. Tämän avulla voit katsoa
mitä laskuja on listalla.
-
Jos haluat syöttää toisen laskun paina uudestaan Tee uusi
lasku ja toimi kuten edellä. Vaihtoehtoisesti voi Maksatus
-ikkunassa painaa nappia i>OK ja jatka. Tee uusi lasku./p>
-
Kun kaikki laskut on syötetty ja olet takaisin ikkunassa
Pankkiyhteys ruksaa kohta Lähetä laskut ja paina nappia
Lähetä/hae pankkiaineisto.
-
Esiin tulee uudestaan Maksatus -ikkuna. Paina Ok -hyväksy.
Tämän jälkeen ohjelma alkaa muodostamaan yhteyttä pankkiin ja
lähettämään pankiaineistoa.
Jos maksun lähetys ei onnistu katso ohjeet On-line helpistä eli paina “?”
nappia.
Tapa 2 - Lasku tehdään laskutusohjelman puolella
Vuokra 350 € ja Sähkölasku 15 €. Jotta voit kirjoittaa laskun toimi seuraavasti:
-
Datamiken päävalikossa paina nappia Asiakasrekisteri/Laskutus.
Kuvaruutun tulee asiakasrekisterin lomake. Etsi oman yrityksen
kortti. Yleensä se on ensimmäinen kortti. Jos näin on paina
Alt+A niin pääset ensimmäiseen korttiin.
-
Kun oman yrityksen kortti on käsillä paina nappia Tee uusi
lasku. Kuvaruudun alalaitaan ilmestyy laskutus/tapahtuma
taulukko. Siirry sarakkeeseen Nimike. Sarakkeeseen
Nimike syötetään teksti Vuokra. Siirrytään seuraavaan
sarakkeeseen Eräpäivä.
-
Sarakkeeseen Eräpäivä syötetään eräpäivä. Siirrytään seuraavaan sarakkeeseen
Yks. hinta.
-
Vastaavasti laitetaan Yks. hinta -sarakkeeseen numero 15,
Kpl -sarakkeeseen numero 1, Tyyppi/Viitteemme
maksun saajan tilinumero 123456-7890. Tilinumeron voi valita
myös pudotusvalikosta Muut toiminnot ja kohta Valitse
tili. Myös pistenapilla voi tämän valita.
-
Mikäli laskussa on viitenumero laita se vastaavasti sarakkeeseen
Viitenumero.
-
Ensimmäinen lasku on nyt valmis. Paina nappia Tulosta merkityt
rivit ja esiin tulevassa ikkunassa paina Tee
pankkiyhteysohjelman aineisto. Täytä ikkunassa olevat tiedot mm.
saaja ja sajan tilinumero, jos ne ei ole jo valmiina ja oikein. Voit
tallentaa saajan ja tilinumeron painamalla nappia Lisää tili ja
saaja taulukkoon. Tällöin ohjelma tallentaa ne erityiseen
taulukkoon, josta ne voi myöhemmin uutta laskua tehdessä poimia.
Tästä tarkemmin jäljempänä. Lopuksi paina nappia OK Tee lasku
aineisto.
-
Esiin tulee Maksatus ikkuna, jossa paina Ok – hyväksy.
Paina Esc-näppäintä muutaman kerran kunnes pääset takaisin
asiakaskorttiin.
-
Nyt voit syöttää seuraavan laskun. Paina nappia Tee uusi lasku
ja tee Sähkölasku kuten edellinen lasku.
Kun laskuaineisto on valmis laskut voi lähettää pankkiin seuraavasti (jos
haluat lähettää tiedot Internetin kautta katso seuraava kappale):
-
Datamiken päävalikossa paina nappia Pankkiyhteys. Ohjelma
kysyy pankiyhteysohjelman salasanan, jonka annat. Kuvaruutun tulee
pankkiyhteysohjelman ikkuna.
-
Ruksaa kohta Lähetä laskut ja paina nappia Lähetä/hae
pankkiaineisto.
Jos maksun lähetys ei onnistu katso ohjeet kohdasta virhetilanteet.
Laskuaineiston lähettäminen
Internetin kautta
Laskuaineiston tekeminen tapahtuu samalla tavalla kuin edellisessä
esimerkissä. Aineiston lähettäminen tapahtuu kuitenkin seuraavasti:
Ota yhteys internettiin ja ota esiin selaimesi avulla käyttämäsi pankin
maksatussivu.
Kun laskuaineisto on tehty paina päävalikossa
Asiakasrekisteri/laskutus. Kun asiakaskortti on esillä (kortilla
ei ole väliä) paina nappia Reskontra, laskutus tapahtumat.
Tapahtumat/reskontra -ikkuna tulee esiin. Paina nappia Tulosta
merkityt rivit. Esiin tulee ikkuna Valitse lomake.
Esiin tulleessa ikkunassa (jos olet tehnyt laskutusaineiston juuri
valmiiksi saatat olla tässä ikkunassa valmiiksi - päävalikkoon ei siis
tarvitse mennä) paina nappia Internet pankkiyhteys. Noudata
oheisen kuvan ohjeita 1-4. Huomaa että useimmat asetukset jäävät muistiin
ja jatkossa tee yleensä vain kohdan 4.
Alv:n maksaminen pankkiin
Kun olet laskenut Datamikellä lääninverovirastolle maksettavat summat
toimi seuraavasti:
-
Tee Datamikella uusi lasku. Laskutustaulukkoon tulee kaksi uutta
riviä, jotka merkitään ykkösellä (painamalla nappia Merkitse
laskuksi).
-
Ensimmäiselle riville tulee Nimike sarakkeeseen viesti tiedot
(ne jotka mahtuvat), esim. 61=10000, 66=5000, 62=2000,
67=20000 (Huom! summat ovat vain esimerkin vuoksi). Maksettava
summa tulee kohtaan Yks. hinta. Kpl -sarakkeeseen
laitetaan 1. Lääninveroviraston tilinumero tulee kohtaan
Tyyppi/Viitteemme. Muut kohdat (viitenumero jne.) täytetään
niinkuin pitää.
-
Toiselle riville tulee Nimike sarakkeeseen loput
Lääninveroviraston haluamat viestitiedot, esim. 74=30000, 68=2000,
73=2000, 69=15000. Kohtaan Yks. hinta tulee nolla.
Kpl -sarakkeeseen laitetaan niinikään nolla. Muut kohdat voi
olla samat kuin ensimmäisellä rivillä.
-
Paina nappia Tulosta merkityt rivit ja edelleen nappia Tee
pankkiyhteysohjelman aineisto.
-
Esiin tulee pankkiyhteysohjelman ikkuna. Paina nappia Nollaa
laskutiedot (tällöin ohjelma aloittaa uuden laskun). Täytä
ikkunat kohdat (ellei ne ole vielä täyttety) ja paina nappia Alv
ilmoitus. Paina Ok Alv-ikkunassa ja edelleen
pankkiyhteysikkunassa Ok. Paina nappia Esc ikkunassa
Haluatko katsoa aineistoa.
Lopuksi paina Esc kunnes pääset Datamiken päävalikkoon. Lähetä
pankkiyhteysohjelmalla siten kuin lasku kuten laskun lähettämisestä on
neuvottu esim. tässä.
Tiliotteiden/KTL aineiston haku ja
maksettujen laskujen päivittäminen reskontraan
Pankkiyhteysohjelmalla haetut tiliotetiedot voit siirtää Datamiken
reskontraan usealla tavalla.
Viiteaineiston haku – Tapa 1
Käytä tätä tapaa kun ensi kertaa otat käyttöön Datamiken. Tämä tapa on
pidempi, mutta valaisee tiliotteiden käsittelyn automatiikkaa ja
erilaisia mahdollisuuksia.
-
Päävalikossa paina nappia Reskontra. Kuvaruutuun tulee ikkuna,
josta valikosta valitse Hae tiliotetiedot/viitetiedot (KTL) ja
paina OK Printtaa/laske -nappia.
-
Esiin tulee ikkuna, josta klikkaa päälle kohta Viitetiedot
(KTL) ja klikkaa kaikki muut ruksit pois.i>
Jos haluat sen sijaan hakea tiliotteet ruksaa päälle
Tiliotetiedosto). Nykyään pankit suosittelevat kuitenkin
viiteaineiston käyttämistä. Tiliotetiedosto ei yleensä enää sisällä
tarvittavia tietoja vaan sisältää lähinnä yhteenvetoja eikä
varsinaista laskuaineistoa.
AINEISTO.KTL on tekstitiedosto, joka sisältää pankista haetun ns.
konekielisen viitetietoaineiston. Datamiken oma pankkyhteysohjelma
osaa sellaisen hakea, mutta myös muut pankkiyhteysohjelmat voivat sen
hakea. Jos haluat katsoa miltä se näyttää paina nimen vieressä olevaa
T-nappia. Esiin tulee tällöin tekstieditori, jossa on
viiteaineisto.
Lopuksi paina OK.
-
Ohjelma palaa takaisin reskontran kriteeri-ikkunaan. Valikosta
valitaan Selaile tiliotetietoja ja painetaan OK
Printtaa/laske -nappia.
-
Kuvaruutuun tulee taulukko tiliotetiedoista.
Jos taulukon tiedot ovat tarpeettomia valitse valikko
Tyhjää/merkitse -valikko ja edelleen Merkitse kaikki
OK. Tällöin kaikkien rivien kohdalle ilmestyy merkintä -OK- ja
ohjelma sivuuttaa ne kaikissa käsittelyissään.
Voit myös katsoa mikä lasku tms. on kyseessä valitsemalla valikko
Katso viitteen reskontraa -valikko ja edelleen Katso
viitteen reskontraa. Tällöin ohjelma katsoo viitenumeroa ja
pyrkii löytämään sitä vastaavat laskut tms. Datamiken reskontrasta.
Jos ohjelma ei löydä mitään kuuluu piippaus. Jos ohjelma löytää
sopivat tiedot voit ne tässä merkitä “käsin“ maksetuiksi laittamalla
MA -merkinnän Projekti/Viitteenne -kohtaan.
-
Kun olet katsellut tiliotetietoja tarpeeksi paina Esc -nappia ja
pääset takaisin reskontran kriteeri-ikkunaan. Valikosta valitse
Hae tiliotetiedot ja paina OK Printtaa/laske -nappia.
-
Esiin tulee uusi ikkuna, josta ruksaa kohdat Kysy ennen
merkintää ja Käsittele VAIN valmiiksi haetut.
Ikkunassa on myös nappi Valitse tilit. Tästä tarkemmin kt.
otsikko Tilien valinta jäljempänä.
-
Ohjelma käy läpi tiliotetaulukkoa ja vertaa siinä olevia tietoja
reskontraan. Ohjelma merkitsee reskontrasta sopivat tiedot
merkinnällä MA (=maksettu) jos summat ja viitenumerot täsmäävät k.
tiliotetapahtumassa. Puutteellisista tai epäselvistä tapauksista
ohjelma laatii virheilmoituksen, jota voit katsella kun
tiliotetaulukko on käyty läpi.
Viiteaineiston haku – Tapa 2
Tässä toinen tapa miten voit “manuaalisesti” päivittää reskontran
haettujen tiliotteiden perusteella.
-
Päävalikossa paina nappia Reskontra. Kuvaruutuun tulee ikkuna,
josta valikosta valitse Hae tiliotetiedot ja paina OK
Printtaa/laske -nappia.
-
Esiin tulee ikkuna, josta klikkaa päälle kohta Viitetiedot
(KTL) ja klikkaa kaikki muut ruksit pois.i>
Jos haluat sen sijaan hakea tiliotteet ruksaa päälle
Tiliotetiedosto). Nykyään pankit suosittelevat kuitenkin
viiteaineiston käyttämistä. Tiliotetiedosto ei yleensä enää sisällä
tarvittavia tietoja vaan sisältää lähinnä yhteenvetoja eikä
varsinaista laskuaineistoa.
Lopuksi paina OK.
-
Valitse valikosta Selaile tiliotetietoja ja paina OK -nappia.
Esiin tulee taulukko tiliotetiedoista. Mene sellaiselle
tilioteriville, jonka haluat päivittää. Valitse pudotusvalikko
Katso viitteen reskontraa ja valitse kohta Katso viitteen
reskontraa. Esiin tulee ikkuna, jossa kysytään viitenumeroa.
Paina OK. Ohjelma käy läpi reskontraa ja vertaa siinä olevia tietoja
em. viitenumeroon. Kun sopiva viitenumero löytyy ohjelma näyttää
siitä taulukon. Nyt voit merkitä itse käsin laskun maksetuksi
merkinnällä MA (=maksettu) jos summat ja viitenumerot täsmäävät ko.
tiliotetapahtumassa.
Huom! Ensimmäinen näin tehty haku voi olla hidas, mutta seuraavilla
kerroilla haku on nopeampi.
Viiteaineiston haku – automaattinen tapa
Käytä tätä tapaa kun haluat nopeasti päivittää reskontran tiliotteiden
perusteella.
-
Päävalikossa paina nappia Reskontra. Kuvaruutuun tulee ikkuna,
josta valikosta valitse Hae tiliotetiedot ja paina OK
Printtaa/laske -nappia.
-
Esiin tulee ikkuna, josta klikkaa päälle kohta Viitetiedot
(KTL) ja klikkaa päälle i>Kysy ennen merkintää ja ota kaikki
muut ruksit pois.
Jos haluat sen sijaan hakea tiliotteet ruksaa päälle
Tiliotetiedosto). Nykyään pankit suosittelevat kuitenkin
viiteaineiston käyttämistä. Tiliotetiedosto ei yleensä enää sisällä
tarvittavia tietoja vaan sisältää lähinnä yhteenvetoja eikä
varsinaista laskuaineistoa.
Lopuksi paina OK.
-
Ohjelma käy läpi tiliotetaulukkoa ja vertaa siinä olevia tietoja
reskontraan. Ohjelma merkitsee reskontrasta sopivat tiedot
merkinnällä MA (=maksettu) jos summat ja viitenumerot täsmäävät k.
tiliotetapahtumassa. Puutteellisista tai epäselvistä tapauksista
ohjelma laatii virheilmoituksen, jota voit katsella kun
tiliotetaulukko on käyty läpi.
Tilin saldo
Käytä tätä tapaa kun haluat vain katsoa mitä tilille on tullut ja
paljonko saldo on ja et halua päivittää reskontraa.
-
Päävalikossa paina nappia Reskontra. Valitse valikosta
Selaile tiliotetietoja ja paina OK -nappia.
-
Esiin tulee tiliotetaulukko. Valikosta valitse Saldo.
Viiteaineiston haku kun käytetään
toista pankkiyhteysohjelmaa
Käytä tätä tapaa kun haet viite- tai tiliotetiedot muulla
pankkiyhteysohjelmalla. Yrityspankkiyhteysohjelmillä voidaan hakea
modeemin avulla tiedot suoraan omalle ovalevylle. Tällöin tiedot
tallentuvat omaan tiedostoon kovalevyllä. Tästä tiedostosta tiedot on
siirrettävissä Datamikeen. Viite- ja tiliotetiedoston nimi vaihtelee eri
pankkiyhteysohjelmilla. Tiedosto tallentuu yleensä siihen hakemistoon
missä varsinainen pankkiyhteysohjelma on.
Tutustu pankkiyhteysohjelmasi opasteisiin ja katso mikä on sen tiedoston
nimi mihin ko. ohjelma tallentaa esim. viiteaineiston. Helpointia on
kopioida tämä tiedosto datamiken hakemistoon (yleensä c:\datamik)
esim. nimelle aineisto.ktl.
Viitetiedoissa olevat osto- ja myyntitapahtumat voidaan viitenumeron
avulla päivittää Datamiken reskontraan seuraavasti:
-
Esiin tulee ikkuna, josta klikkaa päälle kohta Viitetiedot
(KTL).
Viereisessä kentässä pitää nyt lukea se tiedostonimi, johon ulkoinen
pankkiohjelma on tallentanut viiteaineiston. Voit varmuuden vuoksi
painaa V-nappia, jolloin ohjelma näyttää mitä tiedostossa on.
Konekielisen viitetiedoston pitäisi näyttää oheisen kaltaiselta:
/p>
-
Ohjelma kysyy lisäksi halutaanko sopivat viitenumerot merkitä
automaattisesti merkinnällä MA (eli ko. tapahtuma on "selvä",
maksettu, tms.), mikäli viitenumerot tiliotteessa ja
reskontratiedoissa täsmäävät. Useimmiten tähän ei laiteta ruksia ja
seuraavaan kohtaan Kysy ennen merkintää laitetaan ruksi. Jos
kuitenkin laitetaan ohjelma pysähtyy aina pyytämään vahvistusta MA
merkinnälle kun tiliotteessa oleva viitenumero löytyy
reskontratiedoista.
Lopuksi paina OK.
-
Datamike ilmoittaa, jos tiliotteissa oleva tieto vaatii
lisätoimenpiteitä. Tälläisiä tapauksia on mm. kun viitenumero täsmää,
mutta summat tai eräpäivät ovat poikkeavia.
Tilioteohjelmaa on syytä testata jonkin verran, että systematiikka
selviää.
Laskun kuittaaminen maksetuksi
Datamikessä käytetään LA-merkintään kertomaan, että lasku on ”avoin” eli
sitä ei ole maksettu. Kun lasku on maksettu tämä muutetaan MA:ksi.
Osasuorituksen kanssa voidaan väliaikaisesti käyttää vielä toisenlaista
merkintää (ME). Ohessa ohje miten osasuoritus kuitataan:
-
Tässä esimerkissä lasku on 100 eur, joka on maksettu. Tässä
esimerkissä edellytetään, että olet käyttänyt laskussa LA -merkintään
Projekti/viitteemme -sarakkeessa. Ohessa miten alkuperäinen
lasku tässä esimerkissä on kirjoitettu:
-
Päävalikossa paina nappia Asiakasrekisteri/laskutus. Valitse
pudotusvalikko Muut toiminnot ja sieltä kohta Merkitse
lasku maksetuksia.
-
Esiin tulee ikkuna Merkitse/korvaa. Haluat esim. merkitä
laskun, jonka laskunumero on 55 osan maksetuksi. Laita tiedot
seuraavasti
Anna lasku- tai viiteno – kenttään laita
55
Merkintä, JOKA korvataan -kentään laita
LA
Merkintä, JOLLA korvataan -kenttään laita MA
Jos haluat katsoa/muuttaa laskurivejä paina alla olevasta valikosta Päivitä ja esim. Päivitä laskunumeron mukaan. Taulukkoon tulee tällöin laskurivit näkyviin.
Jos Korvaa myös tyhjät on ruksattu laskurivillä ei tarvitse olla LA tms. merkintää. Ohjelmamerkitsee MA myös tyhjille riveille.
-
Lopuksi paina nappia Vertaa laskunumeroa korvauksessa.
Osasuoritusten kuittaaminen maksetuksi
Datamikessä käytetään LA-merkintää kertomaan, että lasku on "avoin" eli
sitä ei ole maksettu. Kun lasku on maksettu tämä muutetaan MA:ksi.
Osasuorituksen kanssa voidaan väliaikaisesri käyttää vielä toisenlaista
merkintää (ME). Ohessa ohje miten osasuoritus kuitataan:
-
Tässä esimerkissä lasku on 100 eur, josta on maksettu 70 eur
osasuorituksena. Nyt edellytetään, että olet käyttänyt
laskussa LA -merkintää Projekti/viitteemme -sarakkeessa. Ohessa
miten alkuperäinen lasku tässä esimerkissä on kirjoitettu:
-
Päävalikossa paina nappia Asiakasrekisteri/laskutus. Valitse
pudotusvalikko Muut toiminnot ja sieltä kohta Merkitse
lasku maksetuksia.
-
Esiin tulee ikkuna Merkitse/korvaa. Haluat esim. merkitä
laskun, jonka laskunumero on 55 osan maksetuksi. Laita tiedot
seuraavasti
Anna lasku- tai viiteno – kenttään laita
55
Merkintä, JOKA korvataan -kentään laita
LA
Merkintä, JOLLA korvataan -kenttään laita
ME
Osasuoritus -kenttään laita 70
Osasuoritusmerkintä -kenttään laita ME
Lopuksi paina nappia Vertaa laskunumeroa korvauksessa.
-
Ohjelma näyttää mitä muutoksia ohjelma teki esikatselussa. Kun kaikki
on selvä paina Esc -nappia joitain kertoja kunnes pääset
takaisin päävalikkoon.
-
Myöhemmin kun asiakas maksaa loput laskusta toimi kuten edellä, summa
on vain tässä esimerkissä 30 eur. Tämän jälkeen
Tapahtumat/reskontra -taulukossa on laskurivit
seuraavasti:
Huomaa kuinka taulukkoon on tullut osasuoritukset.
Usean tilin tilitapahtumien/KTL aineiston haku ja käsittely
Jos Datamikella haetaan usean yrityksen tms. tilin tiliotetiedot toimi
seuraavasti. Ohessa esimerkki miten haetaan kahden tilin tiliotteet.
Aluksi alustavat toimenpiteet, jotka tarvitsee tehdä vain kerran:
-
Kutakin tiliä kohden tarvitset oman sarjan siirtoavaimia. Tallenna ne
omaksi valinnaksi Datamiken pankkiyhteysohjelmassa napilla
Tallenna tiedot. Ohjelma kysyy tiedostoa ja anna esim.
tili1.pan, tili2.pan jne..
Myöhemmin hakiessasi kunkin tilin tiliotteita valitse sitten napilla
Valitse tiedot ja tee pankkitoiminnot sitten.
-
Päävalikosta valitse Reskontra ja valikosta valitse Valitse
tiliotetiedosto ja paina Ok nappia. Esiin tulee valikko, josta
valitse Luo uusi tiliotetiedosto ja paina Ok. Ohjelma kysyy
tiliotetiedostoa. Kirjoita esim. tilio2.dbf ja paina Ok.
Jatkossa kun haet tiliotteet kahdelle firmalle toimi seuraavasti:
-
Päävalikosta valitse Pankkiyhteys ja siellä paina nappia
Valitse tiedot ja valitse haettavalle yritykselle sopiva
tiedosto (esim. tili1.pan tms.) ja paina Ok.
-
Ruksaa kohta Hae tiliotteet ja paina Lähetä/hae
pankkiaineisto nappia. Ohjelma hakee tiliotteet.
-
Toimi esim. edelläolevan esimerkin Viiteaineiston haku – automaattinen tapa.
-
Seuraavan yrityksen tiedot hae seuraavasti: päävalikosta valitse
Pankkiyhteys ja siellä paina nappia Valitse tiedot ja
valitse haettavalle yritykselle sopiva tiedosto ja paina Ok.
-
Ruksaa kohta Hae tiliotteet ja paina Lähetä/hae
pankkiaineisto nappia. Ohjelma hakee tiliotteet.
-
Päävalikossa paina nappia Reskontra. Kuvaruutuun tulee ikkuna,
josta valikosta valitse Valitse tiliotetiedosto ja paina OK
Printtaa/laske -nappia. esiin tulevasta valikosta valitse
Käytä toista tiliotetiedostoa ja paina Ok. Valitse oikea
tiedosto toiselle yritykselle ja paina Ok.
-
Reskontra ikkunassa valikosta valitse Hae tiliotetiedot ja
paina OK Printtaa/laske -nappia.
-
Esiin tulee ikkuna, josta klikkaa päälle kohta esim. Viitetiedot
(KTL) ja klikkaa kaikki muut ruksit pois ja paina OK.
-
Ohjelma hakee tiliotetiedot ja palaat takaisin reskontran
kriteeri-ikkunaan. Valitse valikosta Selaile tiliotetietoja ja
paina OK -nappia.
Tilien valinta
Kun pankista haettuja tiliotetietoja verrataan reskontraan ohjelma
laittaa MA ym. merkinnän lisäksi myös kirjanpidollisen tilinumeron
reskontrataulukkoon. Tilinumero-sarake on reskontrataulukon
loppupuolella. Ohjelma valitsee tilinumeron tilinumero -taulukosta, jonka
saa esiin painamalla nappia Valitse tilit. Tämä taulukko on syytä
täyttää siten, että sarakkeeseen TILINO laitetaan pankkitilin numero,
joka tulee tiliotetaulukkoon ja samalle riville sarakkeeseen TILINO2 em.
tiliä vastaava kirjanpidollinen tilinumero.
Esim.:
TILINO TILINO2
80001100123456 1900
80001100654456 1901
Huom! tilit välinollataan eli ym. tili 800011-123456 merkitään
80001100123456.
Pankkiyhteysohjelman
virhetilanteet
Alustava yleisohje
Jos ohjelma tuntuu soittavan ja pankki vastaa ja lähetys tuntuu etenevän
jonkin aikaa, mutta katkee sitten kesken toimi seuraavasti:
-
Pankkiyhteysohjelmassa paina nappia Viestit.
-
Esiin tulee valikko pankin lähettämistä tai Datamiken valmistamista
ilmoitustiedostoista. Valitse Yhteys.
-
Esiin tulee pankin/Datamiken yhteyslista.
Listassa on kuvattu pankkiyhteysohjelman eteneminen. Lista voi näyttää
esim. seuraavalta:
Vaihe 1
Lähetys->ASIAKAS
Vaihe 2
Vastaanotto->KUITTAUS
------------------------------
Erä 1/2
Vaihe 3
Lähetetään laskut
Lähetys->PALVELU
Lähetys->AINEISTO
Vaihe 4
Vastaanotto->KUITTAUS
Yhteys katkesi?
------------------------------
Laskujen lähetys loppu
Kaikki laskut eivät menneet
Laskutus epäonnistui
Listausta kannattaa lukea alimmalta riviltä ylöspäin ja katsoa minkä
tiedoston lähetys tai vastaanotto aiheutti katkoksen. Yllä olevassa
esimerkissä KUITTAUS tai AINEISTO sisältää virheen tai virheilmoituksen,
josta selviää mikä on ongelma.
Jos lähetys ei onnistu sitä voidaan kokeilla uudestaan kunnes se
onnistuu.
Jos epäilet, että joku antamasi tieto (esim. asiakastunnus tai
siirtoavaimet) on väärä tai em. kuittaustiedostossa lukee jotain ESI
sanoma virheellinen tms. toimi seuraavasti:
-
Käynnistä pankkiyhteysohjelma ja soita itse esim. kännykällä tai
toisella puhelimella pankin neuvontaa. Ilmoita, että
pankkiyhteysohjelmasi ei toimi. Pian selviää, että pankkiin tullut
tieto sisältää virheellisen numeron tai tekstin.
-
Kysy mikä virheellinen numero/teksti on aiemmalla lähetyksellä tullut
pankkiin. Sitten kysy mitä olisi pitänyt sen sijaan tulla. Vertaa
näitä tietoja Datamiken pankkiyhteysohjelman kentissä oleviin
tietoihin ja huomaat missä on väärä numero ja mitä siinä sen sijaan
pitäisi olla. Usein virhe on esim, että jossain kentässä on numero
12300456 kun siinä olisi pitänyt olla 1230456 tms tai, että
pankkitunnus ja asiakastunnus on väärillä paikoilla.
Jos laskun maksaminen ei onnistu
-
Pankkiyhteysohjelmassa paina nappia Viestit.
-
Esiin tulee valikko pankin lähettänistä tai Datamiken valmistamista
ilmoitustiedostoista. Valitse esim. Askuitta, Kuittaus,
Lakuit2, tai Kysymys (Säästöpankki).
-
Esiin tulee pankin/Datamiken virheilmoitus. Yleensä ensimmäisen rivin
alussa tai lopussa on selväkielinen teksti, missä kerrotaan mistä
virhe johtuu.
Jos virheilmoitus on esim. Aikaleima on käytetty tms. poistu
pankkiyhteysohjelmasta hetkeksi ja kokeile uudestaan pankkiyhteyttä.
Jos lähetys ei onnistu sitä voidaan kokeilla uudestaan kunnes se
onnistuu.
Jos viitetietojen tai tiliotteen haku ei
onnistu
-
Pankkiyhteysohjelmassa paina nappia Viestit.
-
Esiin tulee valikko pankin lähettämistä tai Datamiken valmistamista
ilmoitustiedostoista. Valitse esim. Askuitta, Kuittaus,
Lakuit2, tai Kysymys (Säästöpankki).
-
Esiin tulee pankin/Datamiken virheilmoitus. Yleensä ensimmäisen rivin
alussa tai lopussa on selväkielinen teksti, missä kerrotaan mistä
virhe johtuu.
Jos virheilmoitus on esim. Aikaleima on käytetty tms. poistu
pankkiyhteysohjelmasta hetkeksi ja kokeile uudestaan pankkiyhteyttä.
Tiliotteiden haussa tulee ottaa huomioon, että useimmiten haku voidaan
tehdä vain kerran viikossa (tämä riippuu myös tekemästäsi sopimuksesta
pankin kanssa). Kun tilotteet on esim. maanantaina haettu niin
keskiviikkona ei tiliotteita ole. Seuraavan kerran tiliotteiden haku on
mahdollista esim. seuraavana maanantaina. Yleensä kannattaa kokeille
tiliotteiden hakua iltapäivällä 13-16.
Viitetietojen osalta tätä ongelmaa ei yleensä ole.
Jos tiliotteiden haku on tuntunut onnistuvan, mutta et saa niitä
siirrettyä reskontraan toimi seuraavasti:
-
Kun olet hakenut pankkiyhteysohjelmassa tiliotteet ja kaikki on
tuntunut sujuvan hyvin paina “T” -nappia, joka on kentän “Tiliot.psp”
vieressä.
-
Esiin tulee ikkuna, jossa on pankin lähettämä tilioteaineisto. Jos
aineisto on tyhjä pankista ei ole tullut mitään ja tilanne johtuu
edellisessä kappaleessa kuvaillusta tilanteesta. Pankissa ei siis ole
vielä mitään aineistoa valmiina odottamassa hakua.
Mikäli tiliotteiden haku epäonnistuu (esim.) viikon ensimmäiselläkin
kerralla joidenkin pankkien kanssa voidaan yrittää uudestaan saman päivän
kuluessa. Toisten pankkien kanssa tämä ei onnistu. Nämä seikat johtuvat
pankkien omista järjestelyistä. Tällöin on syytä soittaa pankin
neuvontaan ja pyytää laittaa tiliotteet uudestaan noutoa varten
valmiiksi.
Virheviesti Käyttöavain ei voimassa tms.
Mikäli Viestit tiedostoissa on ilmoitus Käyttöavain ei voimassa
tms. soita pankkiin ja pyydä muuttamaan siirtoavaimen ja käyttöavaimen
sukupolvi nollaksi. Kun se on tehty paina pankkiyhteysohjelmassa nappia
Aseta sukupolvet ja valitse kohta Nollaa sukupolvet.
Lopuksi kokeile yhteyttä uudestaan.
Kysymyksiä
Voiko osasuorituksen merkitä käsin
suoritetuksi muuten?
Jos olet lähettänyt asiakkaalle lasku (esim. 500 €) maksettavaksi, mutta
siitä on maksettu vain osa (esim. 300 €) toimi seuraavasti:
-
Mene laskun asiakaskorttiin ja paina nappia Reskontra, laskutus,
tapahtumat. Esiin tulee laskutaulukko. Mene riville, jossa on
puutteellisesti maksettu lasku.
-
Merkitse lasku maksetuksi maksetun osan osalta eli merkitse MA ja
muuta summaksi maksettu osa (esim. 300 €).
-
Lisää uusi rivi taulukkoon, jossa on tiedot muuten sama kuin em.
laskurivissä. Laskunumero ja viitenumero ovat siis samat. Voit
käyttää kopio rivi tms. -toimintoa avuksi. Muuta laskun jäljellä
oleva summa riville (esim. 200 €). Nyt on sama lasku jaettu
maksettuun osaan ja maksamattomaan osaan.
Käytän samaa viitenumeroa kautta vuoden.
Reskontran automaattinen päivitys ei onnistu.
Viitenumeron automatiikan käyttö edellyttää, että kukin lasku on omalla
viitenumerollaan. Muuten ohjelma ei voi mitenkään tietää, että mihin
esim. viitenumerolla 11112 maksettu lasku viittaa. Viitenumero -systeemi
on luotu nimenomaan yksilöimään yksi lasku.
Laskun maksaminen tai tiliotteiden
haku ei onnistu
Klikkaa kohtaa Pankkiyhteysohjelman
virhetilanteet.
Onko pankkiyhteysohjelmien käyttö
turvallista?
Pankkiyhteysohjelmien turva & salasanasuojaukset ovat yleensä hyvät.
Jos toisaalta koneellesi pääsee esim. puoleksi tunniksi pätevä hakkeri
voit olla varma siitä, että hän saa selville haluamansa salasanat ja muut
tunnukset. Näin silloinkin kun mikrollesi on asennettu “maailman paras
tietoturva” -systeemi.
Huolehdi siitä, että mikrollesi pääsee vain asianomaiset henkilöt. Seuraa
myös tiliesi tapahtumia muilla tavoin.